Podstawowe wymagania, które należy stawiać kelnerowi

Kelner powinien być profesjonalny i grzeczny (działać według zasady: klient nasz pan).
Dobry kelner to kelner, którego „nie widać, słychać i czuć”, który pojawia się i znika jak duch działając w taki sposób, że wszystkie potrzeby gościa są błyskawicznie zaspokojone.

Dobry kelner odzywa się tylko wtedy, gdy musi i ogranicza swoje wypowiedzi do niezbędnego minimum, nie wdaje się z gościem w rozmowę, nigdy się z nim nie sprzecza ani w żaden sposób nie polemizuje, niczego nie komentuje.

Gdy zabraknie mu profesjonalizmu można mu to jeszcze wybaczyć, przede wszystkim wtedy gdy dotyczy to szczegółów.

Osobiście nie irytuje mnie tak bardzo fakt, że kelner np. nalewa komuś wino z lewej strony, chyba, że rzuca się w oczy, że robi to nie z powodu braku fachowej wiedzy, ale z lenistwa i lekceważenia klienta.
Irytuje mnie jednak, gdy kelner jest arogancki i uważa, że „kelner ma zawsze rację”.

Ostatnio miałem taki wypadek.

Wpadliśmy ze znajomymi do restauracji na lekki, z powodu upału, obiad.

Jego menu ustaliłem już w domu w oparciu o kartę dań tej restauracji, którą znalazłem w Internecie.

Ustaliłem, że zjemy mało, ale że będzie to jednak urozmaicony posiłek i podany w ramach serwisu familijnego (goście sami dobierają sobie jedzenie z półmisków stojących na stole).

Menu przeznaczone dla czterech osób było następujące: zestaw na dwie osoby (cztery gatunki mięs z grilla, trzy surówki, zeppeliny, kopytka, ziemniaki opiekane, dwa sosy), jedna porcja pielmieni syberyjskich, jedna porcja grillowanych warzyw, dwie porcje lodów z owocami i dwie porcje tortu bezowo-kawowo-figowego z lodami, napoje.

Poleciłem kelnerowi postawić dania na środku stołu, przynieść cztery czyste talerze i cztery pary sztućców.

Pojawił się za jakiś czas z drugim kelnerem. Gdy nas obsługiwali dzielił się głośno z kolegą swoją, wskazującą na brak profesjonalizmu i arogancję, refleksją: „To taki kołchoz, będą jedli z jednego talerza”.

Na koniec przyniósł dwie porcje tortu u jedną porcję lodów. Gdy zwróciłem mu uwagę, że brakuje jednej porcji lodów zaczął rezonować stwierdzając, że doskonale pamięta, iż zamawiałem tylko jedną porcję lodów. Nawet gdyby miał rację powinien to przemilczeć i po prostu przynieść drugą porcje lodów.

Kelner nie dostał napiwku. Będę zapewne korzystał jeszcze z usług tej restauracji, ale kelnera zapamiętałem i w jego rewirze już nie usiądę.

Ten wpis został opublikowany w kategorii Restauracja. Dodaj zakładkę do bezpośredniego odnośnika.

4 odpowiedzi na „Podstawowe wymagania, które należy stawiać kelnerowi

  1. Yennefer pisze:

    Dzień dobry,
    chciałabym Pana zapytać o następującą sytuację. Podczas pobytu w hotelu zdarzyła mi się choroba oczu. Efekt jest taki, że nie mam możliwości pokazania się w restauracji inaczej niż w ciemnych okularach bo wyglądam źle. Mąż żartuje, że ktoś pomyśli, że albo się chcę w ten sposób wyróżnić albo nadużywam alkoholu :-) i że powinnam chodzić bez nich. Jednak obawiam się, że widok czerwonych gałek ocznych dopiero by wzbudził różne uczucia. Proszę o podpowiedź, co powinnam zrobić. Dziękuję i pozdrawiam Yennefer.

  2. krajski pisze:

    Już odpowiadam na głównej stronie.

  3. krajski pisze:

    Przy okazji. Może Pani podzieli się z nami jakimiś wrażeniami z hotelu, restauracji?

  4. Kasia pisze:

    Czy mógłby Pan napisać jak rozpoznać typ restauracji jeśli chodzi o obsługę gości? Mam zawsze problem z identyfikacją, czy jest to restauracja w której muszę iść do kontuaru, złożyć zamówienie i kelner dopiero mi przyniesie jedzenie, czy jest to restauracja, w której kelner towarzyszy mi od początku, czy muszę sama sobie przynieść jedzenie… Skąd to wiadomo? I czy we wszystkich restauracjach należy najpierw zamówić przekąskę, potem zupę, danie główne i deser? czy można ograniczyć się do np. sałatki i deseru lodowego. Co zrobić, gdy kelner nie proponuje aperitifu?

    Denerwuje mnie bardzo, jak w jednej z krakowskich restauracji witają mnie kelnerki stojące za kontuarem. I zamiast zrobić to w jednym czasie wszystkie, to tam powitanie idzie jak fala meksykańska z tubalnym DZIEŃ DOBRY! Czy mogę zwrócić tym kelnerkom uwagę, że mnie to peszy i krępuje (bo cała restauracja patrzy się na mnie i wie, że weszłam).

    Czy mogę zwrócić kelnerowi uwagę, że stawia butelkę na stole? Nawet jeśli jest to zwykła swojska naleśnikarnia w średniej wielkości miasteczku?

Dodaj komentarz

