Kto pierwszy się wita, a kto pierwszy podaje rękę?

Problem ten wywołał Pan Maciej Ł.”W dzień Wszystkich Świętych, wraz z rodzicami wybrałem się na groby bliskich. Na cmentarzu byliśmy umówieni z moim bratem, bratową oraz Jej rodzicami. Gdy do Nich doszliśmy powiedziałem „Dzień Dobry” oraz skinąłem głową tak jak powinno to mieć miejsce.

Niestety wieczorem okazało się, że wszyscy mieli do mnie pretensję, że „nie przywitałem się” czyli nie podałem ręki Teściowi mojego brata (który ma ponad 60 lat). Rodzice mówią, że ta sytuacja powoduje, że jestem nie wychowany oraz chamski ponieważ powinienem pierwszy podać rękę jeśli do Nich podszedłem.

Bardzo proszę o wypowiedzenie się w tej sprawie. Czy mam rację i podanie ręki przeze mnie byłoby niezgodne z podstawowymi zasadami wychowania, czy rodzice mają rację i w sytuacji opisanej powyżej to ja popełniłem błąd?

Oczywiście rację ma Pan Maciej Ł.
W związku z tym, że postawiono mu poważne zarzuty omówmy te sprawę szerzej i powołajmy się na literaturę.
Pierwszy kłania się młodszy (por. T. Rojek, Życie towarzyskie i domowe. Nowy savoir-vivre, Książka i Wiedza, Warszawa 2003, s. 36).
Pierwszy wita się młodszy (por. Księga dobrych manier (Der neue Knigge, Compact Verlag, München 2004; nie podano nazwiska tłumacza), eMKa (bez miejsca wydania) 2005. s.. 10)

Pierwszy jednak rękę zawsze podaje starszy. Jest to „żelazna zasada”: Księga dobrych manier (Der neue Knigge,…., s. 14; T. Rojek, Życie towarzyskie i domowe…, s. 28; E. Pietkiewicz, Savoir-vivre dla każdego, Warszawa 1997, s. 65; H. R. Żuchowski., Słownik savoir-vivre dla pana, Polihymnia, Lublin 1995, s. 96; M. A. Brzozowski, R. Wysocki R, ABC dobrych manier, MUZA S.A., Warszawa 2003, s. 119.

Poza tym w takiej sytuacji, która opisał Pan Maciej Ł. w ogóle nie ma obowiązku podania ręki. Należy ją bezwzględnie podać tylko wtedy, gdy drugi wyciąga rękę.
\
Tutaj trudnie przytoczyć literaturę, ale podam choćby jedno źródło i pośredni argument: „Jeśli mężczyźnie pocą się dłonie, to w przypadku, gdy on jest strona witającą, powinien (AM, gdzie jest to możliwe) witać się za pomocą samego ukłonu”. – H. R. Żuchowski., Słownik…, s. 96.

Ten wpis został opublikowany w kategorii Precedencja, Savoir vivre na co dzień i oznaczony tagami . Dodaj zakładkę do bezpośredniego odnośnika.

3 odpowiedzi na „Kto pierwszy się wita, a kto pierwszy podaje rękę?

  1. Jan Traczyk pisze:

    Niestety coraz częściej zdarza się, że w ramach „dobrego wychowania” wpaja się nam zasady absolutnie niezgodne z etykietą europejską i savoir-vivre. Przykro to mówić, bo poniekąd dotyczy to także mnie, ale najbardziej są na to narażone dzieci pokolenia urodzonego i wychowywanego za czasów PRL.
    Ale okazuje się, że także z „wielkiego świata” często płyną informacje, które, jakby to powiedzieć, są bardzo wątpliwe. Dzisiaj moja mama stwierdziła, że była na spotkaniu z Francuzem (ponoć on taki elegancki i w ogóle), który opowiadał o dobrych manierach we Francji i twierdził, że jeśli ktoś nosi poszetkę do garnituru czy marynarki w ciągu dnia, to jest to absolutnie niedopuszczalne. Powstrzymałem się od pytania, czy ten pan uważa również, że czarny garnitur będzie najodpowiedniejszy rano…
    Kilka miesięcy temu z kolei moi dziadkowie upierali się, że noszenie kapelusza w okresie wiosenno-letnim, bez płaszcza i szalika, jest niedopuszczalne.
    Dziwnych rzeczy się człowiek dowiaduje, więc trzeba w dzisiejszych czasach bardzo rozważnie wybierać źródła informacji, z jakich korzystamy, a jeśli nie są w stu procentach pewne, musimy podchodzić do nich z dużym dystansem.

  2. Marcin pisze:

    Jak można tak reagować – „wszyscy mieli do mnie pretensję”, „jestem nie wychowany oraz chamski” – nawet jeśli ma się rację. A co dopiero, gdy jej się nie ma… To jest dopiero naruszenie podstawowych zasad SV, poznanych przez tych ludzi w bardzo podstawowym zakresie, a już są oni gotowi do oskarżania innych.

  3. W pełni się zgadzam.

Skomentuj

