Imieniny w pracy

Ten problem wywołała Pani Anna pisząc: Tym razem mam np. dylemat z obchodzeniem imienin w pracy. Czy można delikatnie naprowadzić ewentualnych gości, że nie jest się zwolennikiem świętowania w pracy? Jeśli jednak zdecydujemy się na obchodzenie imienin w pracy, czy krótki poczęstunek w stylu: ciasto, czekoladki, owoce, kawa, herbata jest akceptowalny? Czy może powinnam zaprosić gości np. do kawiarni (mamy taką możliwość w godzinach pracy, ze względu na jej nienormowany czas)? Czy symboliczna ilość alkoholu (np. likieru) może się pojawić, czy też w środowisku służbowym absolutnie nie powinno mieć to miejsca? Jeśli można spytać, czy Pan obchodzi imieniny w pracy, a jeśli tak to w jaki sposób?

Obyczaj obchodzenia imienin czy urodzin w pracy to, jak się wydaje, relikt minionej epoki. Nie ma to nic wspólnego ze wskazaniami etykiety. Jeśli taka tradycja jest w instytucji czy firmie, w której pracujemy żywa i silna trudno ją ignorować. Można jednak samo wydarzenie zminimalizować i uczynić symbolicznym (np. tylko przyjmować życzenia i częstować czekoladkami.

Najlepszym rozwiązaniem jest zorganizować małe przyjęcie w domu dla wszystkich znajomych i tych z pracy również na nie zapraszać.

Można też oczywiście zrobić imieniny w lokalu (kawiarni czy restauracji) i tylko dla znajomych z pracy, ale już raczej po pracy.

Kwestie spożycia alkoholu w godzinach pracy reguluje pracodawca. W prywatnej firmie jest to możliwe. Lepsza od likieru byłaby symboliczna lampka czerwonego wina czy kieliszek wina musującego, by można było wznieść toast.

Nigdy w życiu nie pracowałem w instytucji, która wymagałaby ode mnie codziennego przychodzenia do pracy. Miałem raczej krótkie epizody etatowej pracy i wtedy nie obchodziłem imienin w pracy. Składałem jednak życzenia tym, którzy je tam obchodzili.

Od wielu lat prowadzę swoją, jednoosobową firmę i jest to moje jedyne zatrudnienie.

Ten wpis został opublikowany w kategorii Etykieta biznesu (nstytucji), Savoir vivre na co dzień, Savoir vivre w Polsce. Dodaj zakładkę do bezpośredniego odnośnika.

4 odpowiedzi na „Imieniny w pracy

  1. Anna pisze:

    Dziękuję za odpowiedź.
    Pozdrawiam
    Anna

  2. Kazimierz Krynicki pisze:

    Muszę przyznać, że mi osobiście się niezbyt podoba obchodzenie prywatnych świąt pracownika – urodzin czy imienin w miejscu pracy. Wydaje mi się niestosowne wywierać na pracowniku presję, aby obchodził urodziny czy imieniny nie tylko w gronie swoich znajomych w domu, których zaprosi, tylko z wszystkimi osobami, z którymi pracuje. Wydaje mi się to sztuczne i sztucznie zmuszające do przechodzenia w bliższe relacje z osobami z pracy, z którymi niekoniecznie chcemy się zbliżać, chcąc utrzymać relacje z nimi na stopie profesjonalnej a nie towarzyskiej.

  3. Agnieszka pisze:

    Panie Profesorze, chciałabym przypomnieć, iż czekam na odpowiedzi na dwa poniższe pytania.
    Bardzo zależy mi na tym, by o mnie nie zapomniano.
    https://krajski.wordpress.com/2013/12/28/savoir-vivre-i-umiarkowany-feminizm/
    https://krajski.wordpress.com/2013/12/13/5276/#comments
    https://krajski.wordpress.com/2013/12/27/o-zyczeniach-swiatecznych-wpis-spozniony/#comments

  4. Agnieszka pisze:

    Panie Profesorze, pozwolę sobie podać stronę, która idealnie wyraża to, co mnie boli w naszym społeczeństwie.
    http://kosciol.wiara.pl/doc/745907.Miejsce-na-realizacje-kobiecego-geniuszu
    Być może to, co ja nazywam umiarkowanym feminizmem (słowo ma wydźwięk pejoratywny) jest źle przeze mnie nazywane? Biskup mówi: „Walka o należyte miejsce kobiety w społeczeństwie, upominanie się o równouprawnienie w życiu publicznymi i społecznym, to nie przejaw feminizmu, ale upominanie się o coś, co jest prawem kobiet”. Absolutnie się zgadzam z tą wypowiedzią.
    Savoir vivre i taki rodzaj równouprawnienia wcale nie muszą się wykluczać, skoro sam Kościół katolicki tego nie odrzuca.

Skomentuj

