I kolejny raz problem z przejściem na „ty”

Problem ten zgłosił Pan Jacek: Mam pewien problem dotyczący właśnie mówienia per “ty”.
Osoby starsze, znajomi rodziców często mówią do mnie na “ty” (ja oczywiście zawsze na “pan”). Nie widzę tu problemu – z moim wiekiem – 35 lat, jestem dla nich młokosem. Najczęściej zresztą zaczynali się do mnie tak zwracać, gdy nie byłem jeszcze pełnoletni.
Jest jednak pewna para znajomych rodziców i moich, których poznaliśmy kilka lat temu. Do moich rodziców mówią na “pan”, “pani”, natomiast do mnie i mojego brata na “ty” (my, z bratem zwracamy się do nich “pan” “pani”). Widzimy się z nimi raz, dwa razy do roku i nie przeszkadzało mi to, do czasu, gdy zorientowałem się, że ci znajomi są raptem 10 lat ode mnie starsi.
Czy mogę w delikatny sposób zasugerować im (mimo,że są ode mnie starsi), że właściwie jesteśmy w podobnym wieku i skoro już zaczęli się do mnie zwracać na “ty”, to ja też chciałbym mówić w ten sposób? Właściwie to wygląda śmiesznie – oni na “ty”, ja na “pan”. Wiem, że to oni już na początku powinni zasugerować mi, bym również mówił do nich na “ty”.
Co ciekawe, dziewczyna mojego brata, od razu po zapoznaniu z nimi zaczęła zwracać się do nich na “ty”.

Jeśli pojawiają się jakieś problemy w kontaktach z osobami, które są dobrymi znajomymi czy bliskimi krewnymi naszych najbliższych (np. rodziców) najlepiej problemy te rozwiązywać przez pośredników. Mamy wtedy 100% gwarancji, że próba rozwiązania przez nas problemu nie zakończy się fiaskiem i nie spowoduje jakiś negatywnych skutków (znam wiele wypadków podobnych, w których próba rozwiązania problemu zakończała się kłótnią, obrazą, kwasami) Najlepiej zatem, w wypadku Pana Jacka, byłoby, gdyby jego rodzice zwrócili się do tych znajomych w sposób mniej więcej następujący: „Niepokoi nas sposób w jaki wy zwracacie się do Jacka a on do was. Albo niech Jacek też do was mówi ty, albo wy zacznijcie mówić do niego pan”.

Ten wpis został opublikowany w kategorii Komunikacja, Tytułowanie. Dodaj zakładkę do bezpośredniego odnośnika.

4 odpowiedzi na „I kolejny raz problem z przejściem na „ty”

  1. Magdalena pisze:

    Szanowny Panie,

    Chciałabym zapytac, w jakich sytuacjach dopuszczalne są u kobiet buty na koturnie, takie jak tutaj:

    albo tutaj: http://styleclone.com/wp-content/uploads/FP_7238794_BARM_DukeDuchessCambridge_Buckingham_04_111.jpg

    Czy są sytuacje, w których buty tego rodzaju mogą stanowic alternatywę dla szpilek?

    Pozdrawiam i z góry dziękuję za odpowiedź.

  2. Oczarowana pisze:

    Szanowny Panie Doktorze,

    mam pytanie związane z przedstawianiem sobie dwóch osób: W(ykładowcę) lat 37, P(przyjaciela) lat 28 i O(czarowaną) lat 22, czyli mnie. Chciałabym zapoznać ze sobą mojego wykładowcę (z którym jestem na „pan”) z przyjacielem, z którym, rzecz jasna, jestem na „ty”. Ciężko jest mi stwierdzić komu kogo przedstawić (z Pańskiego bloga wiem, że osobie ważniejszej przedstawia się osobę mniej ważną), skoro pomiędzy P i W nie zachodzi relacja „ważności”, są oni na tym samym poziomie rozwoju zawodowego, osobistego i tak dalej. Druga kwestia związana jest z formułką. P już dawno studentem nie jest i nie chciałabym stworzyć sytuacji, w której W mówił by P per „ty”. Czy mam powiedzieć: Panie W, oto pan P? Czy może, znając przecież imię i nazwisko wykładowcy po prostu wymienić ich nazwiska? „W Iksiński, to jest P Igrekowski” Bardzo proszę o radę.

    Cieszę się, że odpowiada Pan na pytania czytelników, możliwość zwrócenia się do Pana z prośbą o radę jest dla mnie bezcenna.

    Z wyrazami szacunku,
    Oczarowana

  3. Monika pisze:

    Obawiam się, że stwierdzenie „To nie jest normalne.” nie jest zbyt grzeczne…

Skomentuj

