Czy mężczyźni powinni nosić rajstopy?

Ten problem zgłosił Pan podpisujący się jako Crazy: Dlaczego właściwie takie elementy garderoby jak rajstopy czy spódnice nie mogą być używane przez mężczyzn, skoro np. sutanna też jest pochodną tego a rajstopy były dawniej noszone wyłącznie przez mężczyzn. Wydaje mi się, że mężczyźni mają większe powody do tego, żeby nosić te rzeczy ze względu na uciskanie miejsc intymnych. Co takiego musi się stać, żeby ta mentalność się zmieniła?

Traktując te wypowiedź poważnie trzeba przypomnieć jedno: do podstawowych celów savoir vivre należy powstrzymywanie się od takich zachowań, które spowodują negatywne emocje czy reakcje innych ludzi.

Ważne, jeśli nie podstawowe, są tu zatem względy obyczajowe i kulturowe, szacunek dla tradycji.

Pozostając w kręgu savoir vivre należy im się bez szemrania poddawać i nie próbować na własną rękę niczego zmieniać.

Czy, racjonalnie rzecz biorąc, mężczyźni powinni chodzić w rajstopach i sukienkach?

Jestem głęboko przekonany, że nie. Zdrowsze i wygodniejsze są kalesony i spodnie. Kobiety zakładają rajstopy i sukienki, które są mniej pragmatyczne i wygodne, bo chcą lepiej wyglądać, bardziej kobieco. I tak powinno być. Niech będą piękne, zgrabne, kobiece.

Zauważmy, że kiedyś (jeszcze w latach osiemdziesiątych) kobiety nakładały, ze względów zdrowotnych, na rajstopy bawełniane, grube galoty (swego rodzaju pól-kalesony kończące się jakieś 30 cm nad kolanami. Potem, ze względu na lepszy wygląd, z tego zrezygnowały.

Miejmy więcej zaufania do obyczaju i tradycji.

Ten wpis został opublikowany w kategorii Ubiór i oznaczony tagami . Dodaj zakładkę do bezpośredniego odnośnika.

5 odpowiedzi na „Czy mężczyźni powinni nosić rajstopy?

  1. Magdalena pisze:

    Chciałabym przypomniec o mojej wypowiedzi ze stycznia. Będzie mi bardzo miło, jeżeli odniesie się Pan do niej na blogu. Ciekawa jestem ogólnych przemyśleń na ten temat zarówno Pana, jak i czytelników tego bloga. Komentarz cytuję poniżej:

    „Szanowny Panie Profesorze,
    Jestem ciekawa, jak ocenia Pan na dzień dzisiejszy kondycję świata savoir-vivre w Polsce, a może i w Europie? Z moich spostrzeżeń wynika, że w ludziach odzywa się nostalgia za czasem minionym, w którym funkcjonowały jasno określone zasady. Owszem, były one i wówczas łamane, nie idealizujmy dawnych lat, jednak… współcześnie z każdą zasadą się dyskutuje, wszystko można zanegowac bez narażania się na ostracyzm. W opozycji do tego chaotycznego świata wyrasta nowa generacja świadomych, zmęczonych brakiem zasad ludzi. Nie jest to jeszcze tak widoczne, ale mam nadzieję i przeczuwam, że takich osób będzie coraz więcej. Widzę to po sobie oraz paru osobach z mojego otoczenia. Swój optymizm mogę uzasadnic tym, że coraz liczniejsze są społecznosci skupione wokól blogów takich jak “Czas gentlemanów”, lub bardziej modowego bloga “Mr Vintage”, lansującego staranny ubiór mężczyzn. Książka-poradnik autora tego bloga cieszy się wielką popularnością. Byc moze polscy mężczyźni stopniowo porzucą swoje ulubione dresy i t-shirty….
    W ostatnim czasie pojawiło się wiele pięknych publikacji dotyczących życia w dawnych czasach, ówczesnych obyczajów, itp, jak na przykład “W ziemiańskim dworze” Marii i Jana Łozińskich czy “Dobre maniery w przedwojennej Polsce” Marii Barbasiewicz. W Anglii ogromną popularnością cieszył się program “From ladette to lady”, gdzie młode, wulgarne, nieokrzesane dziewczyny były uczone dobrych manier. Podobno liczba zgłoszeń przerosła najśmielsze oczekiwania. Pozostając w Anglii- ogromnym zainteresowaniem i popularnością cieszy się księżna Catherine, wiele dziewczyn chętnie inspiruje się jej klasycznym, wysmakowanym stylem. Dziewczyny i kobiety mają dosc barbarzyńskiej, dzikiej, wulgarnej mody i z przyjemnością podpatrują stroje księżnej.

    Co Pan na to? Czy widzi Pan jakiś postęp w tej kwestii w społeczeństwach Europy? Pytam Pana jako specjalistę, ponieważ moje laickie jednak spostrzeżenia byc może nie odpowiadają rzeczywistości, a ja jestem zbytnią optymistką.”

  2. Niebawem się ustosunkuję.

  3. b. pisze:

    Ciepłe „niewymowne” nosiło się w erze sprzed rajstop. Pończochy, przypinane sprzączkami do specjalnego pasa, pozostawiały fragment nieosłoniętego uda. Uda zmarznietego zimą…

  4. Zgoda, ale pamiętam, że, gdy były już rajstopy wiele kobiet nosiło to nadal, w tym np. kobiety w mojej rodzinie.

  5. Mąż pisze:

    Ja w porozumieniu z żoną noszę rajstopy zimowe od 63 lat,całe życie w rajstopach.Mam 3 dzieci i spełniam swoje obowiązki z żoną,i mam nadzieję że też jako ojciec i dziadek.Nie wiem dlaczego kobiety tak wyzywają mężczyzn którzy noszą rajtki,przecież kobiety zaczęły nosić męskie ubrania i nikt ich nie wyzywa.A co powiedzieć gdy kobieta czy dziewczyna nosi leginsy które prześwitująca i widać pośladki czy majtki, gdy jest dość przy tuszy to aż wstyd.Ja mojej żonie powiedziałem przed ślubem że nie będę nosił kaleson bo ich nie cierpię,i nie miała mi za złe.Pomimo że noszę rajstopki to jesteśmy super małżeństwem i jak i rodzicami,chciałbym zapytać kobiety co nam ujmuje noszenie rajstop.

Skomentuj

