Jak zaczynać list – ponownie

Problem ten poruszył kilkakrotnie Pan Jakub. Oto jego ostatni wpis: Chciałbym się przypomnieć w sprawie wielkiej litery po zwrocie do adresata w liście. Czy mógłby Pan podać jakieś źródła, które wskazują, że to jest poprawna forma? Chciałbym się móc na nie powołać na studiach, ponieważ moja prowadząca zajęcia z Komunikacji międzyludzkiej jest przeciwnego zdania i aktualnie brak mi rzeczowych argumentów.

Powołam się, tak na szybko na: „Korespondencję dyplomatyczną” Juliana Sutora (warszawa 2008). Pisze on jedynie: „Inwokacja kończy się przecinkiem” (s. 47). W jego książce znaleźć można kilkanaście przykładów listów. Zawsze po tym przecinku Zaczyna się (linijkę poniżej) z dużej litery (s. 56, 80, 92, 93, 110 itp.).

Ten wpis został opublikowany w kategorii Komunikacja, Korespondencja. Dodaj zakładkę do bezpośredniego odnośnika.

3 odpowiedzi na „Jak zaczynać list – ponownie

  1. X pisze:

    Szanowny Panie Doktorze,
    Proszę o ocenę następującej sytuacji. Zostałem zaproszony na spotkanie towarzyskie do domu współpracownika ( bez specjalnej okazji). Przed spotkaniem zostałem poinformowany przez jednego z gości, że część gości (uznających, że są bliższymi znajomymi gospodyni), kupi jej upominek imieninowy, chociaż gospodyni zaznaczała w rozmowach, że przyjęcie nie ma charakteru imienin i ona nie chce tego spotkania łączyć z imieninami. Przyjąłem to do wiadomości. Gdy przyjęcie zmierzało ku końcowi, organizatorka tej grupy gości poinformowała wszystkich przy stole, że nadszedł doby moment na wręczenie prezentu, który wcześniej złożyła w sąsiednim pokoju. Osoby zainteresowane ( prawie wszyscy obecni ) wstały od stołu i razem z solenizantką udały się do sąsiedniego pokoju, gdzie nastąpiło złożenie życzeń i wręczenie prezentu. Przy stole zostały jedynie dwie osoby ( w tym ja) i mąż gospodyni. Ja byłem uprzedzony, że część gości wręczy prezent imieninowy, ale mój sąsiad był zdezorientowany i dopytywał się mi, czy to imieniny itp. Wydaje mi się, że sytuacja była bardzo niekomfortowa dla gości, którzy zostali pominięci ( zostali przy stole).
    Pozdrawiam i dziękuję z góry za odpowiedź. Prosiłbym o anonimowość.

  2. balthazarr pisze:

    No doktorze, a nie wykrzyknikiem jednak?

  3. Wykrzyknik tylko w listach prywatnych do osób, które dobrze znamy, np. „Kochana Mamo!”

Skomentuj

