Savoir vivre w kolejce do autobusu

Ten problem zgłosił Pan J. A.: Prosiłbym o poradę w pewnej kwestii, mianowicie jak wygląda sprawa ustawiania kolejki? Pytanie wydaje się zapewne niejasne, ale zaraz, na przykładzie, przedstawię co mam na myśli. Ostatnio przyszło mi jechać autobusem, więc dotarłem na przystanek i czekałem na przyjście kierowcy. Parę osób stało przy drzwiach, natomiast większość szwendała się w „chmurze” gdzieś nieopodal. Gdy kierowca w końcu przybył ustawiłem się za ludźmi przy drzwiach. Stanąłem obok i przepuszczałem kobiety, kiedy jedna Pani w dosyć nieprzyjemny sposób zwróciła się do mnie, podobnymi słowami: „ja tu byłam wcześniej, więc wchodzę przed Panem!” Pomijając już niezbyt miłą formę i wręcz absurdalne wszczynanie ambarasu, skoro przecież i tak przepuszczałem wszystkie niewiasty, a i ludzi nie było dość, żeby zabrakło miejsc siedzących, to chciałbym wiedzieć, czy ta Pani miała prawo zażądać ode mnie przepuszczenia, gdybym nie chciał tego robić? Czy faktycznie przychodząc gdzieś jako pierwsi mamy prawo żądać uprzywilejowanej pozycji w kolejce, nawet jeśli jej nie zajmiemy od razu?

Obowiązują tu dwie zasady: sprawiedliwości i szlachetności. Zasady te nie są oczywiście prawne, lecz obyczajowe. Nie można się w sposób stanowczy domagać się ich respektowania. Można jedynie apelować do poczucia sprawiedliwości i szlachetności.
Według zasady sprawiedliwości osoby wchodzą do autobusu w tej kolejności w jakiej przybyły. Według zasady szlachetności mężczyźni przepuszczają kobiety, a osoby młodsze przepuszczają starsze.
Twierdzenie „ja tu byłam wcześniej” może wygłosić każdy. Jeśli ktoś faktycznie był wcześniej, ale odszedł coś np. załatwić nie ma żadnego prawa dopominać się o „swoje”. Powinien zachować się tak jakby właśnie przyszedł lub prosić o respektowanie zasady szlachetności (i dziękować za jej respektowanie).

Ten wpis został opublikowany w kategorii Savoir vivre na co dzień. Dodaj zakładkę do bezpośredniego odnośnika.

Jedna odpowiedź na „Savoir vivre w kolejce do autobusu

  1. Jasza pisze:

    Serdecznie dziękuję za odpowiedź!

Skomentuj

