Savoir vivre i wdzięczność

Ten problem wywołała Pani Agnieszka: Jak w ogóle można uważać, że jakakolwiek podarunek dla promotora czy komisji jest wymagany?! Każdy wykładowca otrzymuje należne mu wynagrodzenie i dlaczego miałby oczekiwać czegoś więcej? Niestety jednak tak to wygląda w Polsce… Uczy się od dziecka, że należy wszystkim dawać- na zakończenie roku szkolnego, z okazji dnia nauczyciela, na egzamin itd. itd. Porządnemu człowiekowi szczere „dziękuję” wystarczy.
Jestem zszokowana, że można tak bezkarnie pisać w Internecie o łapówkach i zachęcać do nich.

Jest zasadnicza różnica pomiędzy łapówką a dowodem wdzięczności i każdy powinien umieć rozpoznać co jest łapówką a co dowodem wdzięczności.

Nigdy nie słyszałem o przymusowych prezentach dla promotora. Sam bywałem promotorem prac magisterskich, a potem licencjackich przez ponad 10 lat. Bywali studenci, którzy nie dawali mi niczego. Bywali tacy, którzy przychodzili z prezentem do mojego domu po wielu latach. Bywali tacy, którzy wręczali mi kwiaty i tacy, którzy przynosili (po obronie) drobne upominki.

Wdzięczność to piękne i szlachetne uczucie. Jest też najpiękniejszym darem. Drobne upominki poparte ciepłymi słowami są tej wdzięczności uczuciem.

Człowiek savoir vivre, i mowo o tym wiele podręczników, powinien zawsze okazywać wdzięczność.

Ten wpis został opublikowany w kategorii Filozofia savoir vivre, Savoir vivre na co dzień. Dodaj zakładkę do bezpośredniego odnośnika.

2 odpowiedzi na „Savoir vivre i wdzięczność

  1. Marcin pisze:

    Otóż to kiedy sam miałem obronę pracy licencjackiej razem z koleżanką poszliśmy do naszego promotora (i członków komisji) z kwiatami – oczywiście po obronie, tak samo po obronie pracy magisterskiej razem z kolegami i koleżankami z grupy broniących się po zakończonych egzaminach obdarowaliśmy komisję i panią promotor kwiatami i czekoladkami (oczywiście najpiękniejsze kwiaty dla naszej pani promotor ponieważ byliśmy jej wdzięczni za sympatyczną i pełną zaangażowania pracę i wskazówki, które nam udzieliła – po prostu z czystej sympatii). Zawsze dawałem kwiaty wychowawczyni w szkole na zakończenie roku, a na koniec szkoły nawet, niektórym paniom nauczycielkom, które mnie po prostu uczyły i chciałem wyrazić w ten sposób moją sympatię i uznanie za ich ciężką pracę.

    Za wikipedią: Łapówka (pot.) – korzyść, najczęściej finansowa, wręczana osobie lub grupie osób, dla osiągnięcia określonego celu, z pominięciem standardowych procedur.

    Jak ma się do tego obdarowanie kogoś po fakcie drobnym upominkiem np. dobry koniak dla chirurga, który operacją uratował komuś życie, czy kwiaty dla profesora z tytułu uznania dla jego pracy.

  2. Jest to oczywiście dowód wdzięczności. Nie dajmy się zwariować.
    Niedługo za łapówkę zaczną uznawać dawanie kwiatów własne matce.

Skomentuj

