Grzeczna odmowa

Ten problem zasygnalizowała Pani Katarzyna: Chciałabym zadać Panu następujące pytanie. Czy właściwe jest napisanie zdań: „Niestety zmuszona jestem odmówić” i „Proszę mi nie brać tego za złe” w mailu, w którym odmawiam spotkania ze znajomym? Czy wyżej wymienione zdania oznaczają, że bardzo chciałabym się spotkać, ale nie mogę ze względu na napięty grafik albo nasz status relacji (ja na nadrzędnym stanowisku, on jako podwładny)-choć gdyby nie ta przeszkoda chętnie poszłabym na kawę, czy raczej są one zdecydowaną odmową spotkania? Będę wdzięczna za odpowiedź.

Intuicje Pani Katarzyny są prawidłowe. Tego typu wypowiedzi sygnalizują żal z tego powodu, ze spotkanie nie może dojść do skutku.

Ten wpis został opublikowany w kategorii Komunikacja, Kultura osobista. Dodaj zakładkę do bezpośredniego odnośnika.

8 odpowiedzi na „Grzeczna odmowa

  1. Funkowiec pisze:

    O ie dobrze pamiętam to pytanie już padło, ale chciałbym się dowiedzieć czegoś więcej. Mianowicie, jakiej muzyki powinien słuchać człowiek kulturalny, żyjący zgodnie z zasadami savoir-vivre? Czy musi być to jedynie muzyka klasyczna/poważna, jak się Pan na to zapatruje? A teraz jeszcze jedno pytanie, w odwrotną stronę, jakiej muzyki nie powinniśmy słuchać?

  2. M. pisze:

    Panie Doktorze,
    Czy wypada, aby klientka eleganckiej kawiarni zwróciła uwagę mężczyźnie, który rozsiada się przy stoliku, na tarasie tej kawiarni nie mając na sobie koszuli? (dodam, że koszulę ma w ręce) Czy może ona poprosic go, aby się ubrał? A może powinno się poczekac, aż uwagę zwróci kelnerka lub ktoś inny z obsługi?
    Swoją drogą, nie rozumiem, dlaczego tak wielu polskim turystom wydaje się, że upał zwalnia z obowiązku schludnego, porządnego wyglądu i usprawiedliwia bycie niechlujnym, półnagim, kiczowatym… (te wszystkie krótkie spodenki w szalone wzory w połączeniu z przepoconymi, kolorowymi koszulkami ze „śmiesznymi” nadrukami)

  3. Wojtek pisze:

    Szanowny Panie Doktorze,
    Niebawem spotkam w sądzie byłego znajomego i współpracownika.
    Człowiek ten jest oskarżony o oszustwo (moim zdaniem słusznie) przeciwko naszemu byłemu pracodawcy. Ja mam być świadkiem.
    Jak się zachowywać względem znajomego człowieka, którego uważam za oszusta na moją i pracodawcy szkodę.
    Np. czy należy podać rękę?
    Jak się zwracać?

    Z szacunkiem

  4. Oczarowana pisze:

    Szanowny Panie Doktorze,

    Czytam Pańskiego bloga już od jakiegoś czasu i motywuje mnie on do jak najlepszego zachowania. Chciałabym poczytać jakieś książki na temat savoir vivre, ale ciężko oddzielić ziarno od plew. Czy mógłby Pan stworzyć listę, kompendium, polecanych przez Pana książek i podręczników? Wspomina Pan o różnych książkach w poszczególnych postach, jednak posiadanie wszystkiego w jednym miejscu byłoby dużo bardziej wygodne.

    Z wyrazami szacunku,
    Oczarowana

  5. Miguel pisze:

    Dzień dobry,
    W restauracji obsługiwał mnie kelner z widocznym dużym tatuażem na przedramieniu i kolczykiem w nosie. Zapewne przeszedł pomyślnie odpowiednie badania sanitarne, ale mimo wszystko uważam, że kelner nie powinien tak wyglądać. Co zrobić gdy sprawia nam dyskomfort taka obsługa? Czy można poprosić o zmianę osoby, która nas obsługuje, a jeżeli tak jak to zrobić ?
    Dziękuję za odpowiedź.
    Michał

  6. Wybór muzyki to kwestia gustu. Jeśli jednak ktoś gustuje tylko w disco polo jakoś to o nim świadczy.

  7. Marianna Turlejska pisze:

    Szanowny Panie Stanislawie

    Moje pytanie dotyczy pozyczania rzeczy osobistych z ubrania. Moja bliska znajoma spytala mnie czy moge jej pozyczyc kurtke puchowa z pierza gdyz jedzie ona zagranice a nie stara sie o kupno takowej kurtki. wiedzac ze ja mam. Ta kurtka byla dosyc droga I jest dla mnie cenna, bo juz takiej nie ma w sprzedazy I jesli znajoma mi ja zniszczy to juz takiej nie dostane. Nie chce pozyczyc I nie wiem jak odmowic I bardzo zle sie z tym czuje. Co mam zrobic?

    Dziekuje za ospowiedz

    Marianna

Skomentuj

