Przejście na „ty” ze szwagrem profesorem

Ten problem zasygnalizowała Pani Adelle: Panie Doktorze, ten wpis natchnął mnie trochę do opisania mojej sytuacji, i zapytania, jak Pan to ocenia w kontekście sv. Otóż tak się złożyło, że profesor z jednego z przedmiotów na moich studiach jest jednocześnie narzeczonym mojej przyrodniej siostry. Dodam, że między nami jest różnica ok. 20 lat. Pytanie takie, jak powinniśmy się do siebie zwracać w sytuacjach prywatnych, np. podczas obiadu rodzinnego? Bo na uczelni powiedział mi wprost, że mam do niego mówić „panie profesorze”, natomiast prywatnie on zwraca się do mnie „proszę pani”, a ja do niego „proszę pana” albo „panie profesorze”, na co on nie protestuje. Wszyscy pozostali członkowie rodziny są z nim po imieniu. Jak Pan ocenia tę sytuację z punktu widzenia SV? Niedługo zostaniemy rodziną, czy SV dopuszcza zwracanie się do szwagra per „pan”, lub tytułując go?

Po ślubie „Pan Profesor” powinien z Panią Adelle przejść na „ty”, ale trzeba pamiętać o tym, by następowało to wyłącznie w sytuacjach prywatnych.

Ten wpis został opublikowany w kategorii Tytułowanie. Dodaj zakładkę do bezpośredniego odnośnika.

6 odpowiedzi na „Przejście na „ty” ze szwagrem profesorem

  1. Alelala pisze:

    A czy przy stole, jeszcze przed ślubem, też powinna mu mówić „panie profesorze”? Samo „pan” nie wystarczy?

  2. Bolesław S. pisze:

    Przyznam, że mnie Pan zaskoczył tą odpowiedzią. Jak może 20-letnia panienka (bez obrazy) „tykać” starszemu o całe pokolenie profesorowi? W dodatku profesorowi, z którym ma zajęcia? Na pewno doczytał Pan dobrze pytanie?

  3. Jeśli Profesor wchodzi do rodziny to w rodzinie tytułuje się go tytułem rodzinnym (np. wujku) lub mówi po imieniu.

  4. Tytułów zawsze używamy tylko na początku spotkania i na końcu spotkania z dana osobą.

  5. Alelala pisze:

    „Tytułów zawsze używamy tylko na początku spotkania i na końcu spotkania z dana osobą.”
    Ale mnie interesuje, czy ona w ogóle prywatnie powinna zwracać się do niego „panie profesorze”, czy wystarczy sam „pan”. Zanim oczywiście przejdą na „ty”.

  6. Mamy obowiązek użyć tytułu naukowego, gdy zwracamy się do danej osoby w kwestii naukowej. Gdy rozmawiamy z kimś kto jest np. i profesorem i dyrektorem firmy i senatorem używamy wybranego tytułu w związku z tematem.

    Ożycie tytułu w rozmowie „neutralnej” świadczy o szczególnym szacunku.

Skomentuj

