W obronie mieszkańców Vallorii

Po pojawieniu się mojego wpisu na temat przyjęcia odpustowego w parafii Valloria, któremu towarzyszyły zdjęcia i filmy kilku Czytelników zareagowało negatywnie na stroje uczestników i fakt podawania potraw na plastikowych talerzach. Próbowałem tłumaczyć mieszkańców warunkami terenowymi (przyjęcie odbyło się wysoko w górach 5 km od Vallorii), ale i sam nie byłem do końca przekonany do swoich tłumaczeń.

Dziś rozmawiałem telefonicznie z Don Tomaso czyli ks. Tomaszem Jochemczykiem, proboszczem tej (i trzech innych parafii). Opowiedział mi o przyjęciu, które, gdy pisze te słowa, jeszcze trwa (zbliża się północ) w samej Valorii. Dziś było tam bierzmowanie (jednego chłopca; parafia ma 50 mieszkańców). Był oczywiście biskup, a potem zaczęło się wielkie przyjęcie na tarasie widokowym miasta ( z widokiem na morze i miasto Imperia leżące 15 km od Vallorii). Było kilkanaście gorących potraw przygotowanych przez mieszkanki Vallorii, podawanych na półmiskach porcelanowych i jedzonych z porcelanowych talerzy. Stoły były przykryte białymi obrusami i udekorowane. Mężczyźni byli w garniturach i pod krawatami, a panie w sukienkach. W przyjęciu uczestniczyli wszyscy mieszkańcy miasta i drugie tyle zaproszonych gości (razem ok. 100 osób).

Ten wpis został opublikowany w kategorii Złota Dolina. Dodaj zakładkę do bezpośredniego odnośnika.

5 odpowiedzi na „W obronie mieszkańców Vallorii

  1. Bany Cukino pisze:

    Witam serdecznie,
    Chciałabym się poradzić w bardzo istotnej dla mnie jak i dla wielu osób sprawie. Jestem weganką (spożywam wyłącznie warzywa) i bardzo często na obiadach, weselach i innych uroczystościach dochodzi do niezręcznej sytuacji gdy gospodarz, osoba zapraszająca, państwo młodzi czy ktokolwiek inny proponuje mi skosztowanie mięsa czy nabiału. Zawsze mówię wprost, że jestem weganką i nie jem produktów pochodzenia zwierzęcego, ale zdarzają się takie sytuacje, że mimo to ktoś brnie w to komentarzami typu „ale nic ci się nie stanie jak spróbujesz kurczaka”, „no spróbuj, tak się napracowałam”. Chciałabym wiedzieć jak mogę taktownie taką rozmowę uciąć i sprawić by do tego nie wracano i wmuszano we mnie mięsa. Weganką jestem z powodów ideologicznych nie zdrowotnych, nie chce brnąc w konwersacje na ten temat z osobami, które tego nie rozumieją.
    Nurtuje mnie jeszcze kwestia wesel. Bardzo często wracam z wesela głodna bo wszystkie potrawy serwowane jak i te na stole mają w sobie składniki których nie jem, również sałatki z jajkiem czy majonezem. Do tego wszystkiego jestem osobą pijącą jedynie okazjonalnie, więc z ostatniego wesela wróciłam kompletnie wstawiona, bo przez całe wesele zjadłam tylko ziemniaki, a tolerancja na alkohol jest niska. Państwo młodzi nie pytają podczas zapraszania czy Ty albo Twoja osoba towarzysząca jest wege, więc czy wypada mi lub chłopakowi podczas takiej wizyty zwrócić uwagę na to, że jestem weganką i prawdopodobnie na weselu będę jadła tylko alkohol na przemian z kawą? Czy może dyskretnie zapytać czy będzie menu wegańskie, a jak odpowiedzą, że nie to żartobliwie powiedzieć iż przyjdę ze swoim jedzeniem? Nie chcę nikogo stawiać w sytuacji niezręcznej, dokładać problemów, wybrzydzać, ale ostatnimi czasy wole zrezygnować z pójścia na wesele niż iść i patrzeć jak wszyscy dookoła jedzą. Oczywiście sytuacje te odnoszą się do osób które albo nie wiedzą, że jestem wege, albo nie jesteśmy na tyle blisko bym wprost mogła zapytać czy będzie coś wegańskiego.
    Z góry dziękuję za odpowiedź i serdecznie pozdrawiam.
    A. K.

  2. Alelala pisze:

    Przepraszam, że tak napiszę, ale chyba Pan źle zatytułował ten wpis. Bo ten opis tylko można skomentować w ten sposób, że „jednak się da”…:)

  3. Tak. Jednak się da.

  4. Czyt pisze:

    Pan Krajski moim zdaniem powie ze wegetarianizm to ulomnosc z punktu widzenia sv a takze ze nie zaczynamy zdania od witam, bo to sugeruje nasza wyzszosc. Slowa witam mozemy uzyc jak witamy gosci.

  5. g.lo. pisze:

    Do Bany Cukino:
    Temat był już poruszany na blogu.
    https://krajski.wordpress.com/2011/02/05/savoir-vivre-i-wegetarianizm/

Skomentuj

