Co nieco o różnych gatunkach wody i cukru

Ten problem zgłosiła Pani Marta B. Proszę mi powiedzieć czy jest błędem podanie brązowego cukru do herbaty? Jakie zasady panują w słodzeniu herbaty i kawy? Do czego można podać biały a do czego brązowy cukier?

Zacznę z „innej beczki”. W niektórych zachodnich podręcznikach savoir vivre pojawiają się fascynujące rozprawy o smakoszach wody i gatunkach wody. Są tacy, którzy przy różnych okazjach korzystają z różnych gatunków wody sprawdzonych z wielu części świata i potrafią się w wodzie rozsmakowywać Smakoszami wody byli członkowie rosyjskiej rodziny carskiej. Ich ulubiona wodą był pewien gatunek wody mineralnej z Niemiec, którą sprowadzano co kilka dni poczta kurierską.

Wody dzielą się na mineralne, źródlane i stołowe. Ciekawe są te ostatnio bo są swoistymi koktajlami wodnymi (wytwarza się je ze zwykłej wody mieszanej z wodą źródlaną, mineralną, a niekiedy morską).
Ciekawe też są wody gazowane, szczególnie te naturalne, wśród których najlepsze są te, które uzyskały gaz w kontakcie z wystygłą magmą.

Do różnego typu wód są różnego kształtu szklanki. Dla jednych bowiem wód najlepszym efektem jest stykanie się z czubkiem języka, dla innych z dalszymi jego partiami.
Różne wody serwuje się tez w różnych temperaturach
Z cukrami jest podobnie.

Najwyższa półka to cukier trzcinowy w kawałkach. Gdy weźmiemy taki kawałek do ust możemy delektować się jego smakiem. Smak ma oryginalnego cukierka i zróżnicowany. Nigdy nie jest to smak mdły.

W wyniku mielenia cukier trzcinowy (i każdy inny) nabiera mdłego smaku. Łatwiej się rozpuszcza, ale nie jest to już prawdziwy cukier.
Mielony cukier trzcinowy to niższa półka.

Cukier z buraków cukrowych (biały) to jeszcze bardziej niska półka. Ma swoją kulturową klasę (ale nie smakową), gdy występuje w kostkach (szczególnie fantazyjnych). W kawałkach go nie spotkałem (żałuję).

Sypki cukier trzcinowy można zatem podać tak do herbaty, jak i kawy oraz deserów. Jest bardziej elegancki (bo bardziej szlachetny).

Gdy dbamy o dobre samopoczucie gości powinniśmy im serwować kilka gatunków cukru. Niech sami wybiorą według swojego gustu. Polak najczęściej wybierze cukier sypki z buraków cukrowych, bo do takiego jest przyzwyczajony.

Ten wpis został opublikowany w kategorii Stół i oznaczony tagami , . Dodaj zakładkę do bezpośredniego odnośnika.

3 odpowiedzi na „Co nieco o różnych gatunkach wody i cukru

  1. Agata pisze:

    Chciałabym przy okazji zapytać o cukiernicę – porcelanowe posiadają przykrywkę. Czy cukiernicę podajemy przykrytą z łyżeczką do cukru w środku? Wówczas przykrywka nieładnie odstaje nad łyżeczką. Bez przykrywki cukiernica wydaje się być nieelegancka. Raczej nie można podać też oddzielnie łyżeczki do cukru. Niewiele jest cukierniczek z miejscem na wystającą łyżeczkę w przykrywce i również one wydają mi się mniej eleganckie od tych z pełną przykrywką. Jak elegancko podać cukier?

  2. Wszystko zależy od typu cukiernicy. Bywają odkryte. Kiedyś zamykano cukier na kluczyk, bo był to rarytas i służba podkradała.

    http://allegro.pl/srebra-cukiernice-26049

  3. Agnieszka pisze:

    Opowiem sytuację,która wydarzyła się wczoraj i bardzo mnie dotknęła…Wszystkiemu winna WODA! Siedzimy przy stole w 3 osoby,moja przyszła tesciowa gotowała obiad, ja naszykowałam stół,sztucce,szklanki itd. Kiedy juz usiedliśmy a ona była jeszcze troszkę zajęta wzięłąm butelkę z wodą mineralną ( było w niej na mniej więcej jedną szklankę).Odruchowo ale też z grzeczności nalałam wodę jako pierwszej ”tesciowej”.Następnie odkręciłam nową butelkę i nalałam dla mnie i narzeczonego.Tesciowa z oburzeniem do mnie,że jestem przebiegła gdyż jej nalałam z resztki a nam nową wodę…Absurd!Czy woda z nowej butelki czy z resztki jakie ma to znaczenie?Rozumiem gdyby była to woda gazowana….bądz trunek( alkohol),który traci po czasie smak…Czy postąpiłam słusznie nalewając jej wodę z grzecznosci?Agnieszka…

Skomentuj

