Raz jeszcze: jak zwracać się do teściów?

Ten problem zasygnalizowała Pani Linda: Aha, dziwi mnie jeszcze komentarz Pana Krajskiego do Pani Azalii – zwracać się do teściów w 3 osobie, ale tylko POCZĄTKOWO? To ja do własnej matki tak się zwracam (np. „niech mama weźmie”). Czy Pan uważa, że to coś złego? Bo ja byłam zawsze tak nauczona, że mówienie do rodziców jak do kumpli („weź to”) to przejaw złego wychowania – od tego już niedaleko do mówienia po imieniu. Rodzicom należy się szczególny szacunek, i tyle.

Nie wiem czy dobrze rozumiem Panią Lindę. Chodziło o to, że ktoś mnie zapytał czy może się do teściów zwracać w trzeciej osobie, a ja napisałem, że tak, ale tylko początkowo.

Obyczaj, którego w tym wypadku nakazuje się trzymać etykieta jest taki, że mówimy tak do mamy jak i do teściowej „mamo”. Forma typu „niech mama weźmie…” jest tak samo dobra jak każda inna. Jeśli jednak używamy wciąż wyłącznie 3 osoby do teściowej może to spowodować różne „kwasy”. Teściowa zacznie bowiem się zastanawiać się dlaczego unikamy bezpośredniej formy „mamo” i może wyciągnąć takie wnioski, że zrobi się jej przykro albo się obrazi.

Ten wpis został opublikowany w kategorii Tytułowanie. Dodaj zakładkę do bezpośredniego odnośnika.

Jedna odpowiedź na „Raz jeszcze: jak zwracać się do teściów?

  1. M.B. pisze:

    Szanowny Panie Doktorze, czy dobrze zrozumiałam, iż to przyszła synowa, po zaręczynach, powinna zacząć zwracać się do matki narzeczonego „mamo”? Jestem zaręczona już od roku, za 5 miesięcy odbędzie się ślub, Dotychczas myślałam, że po ślubie rodzice jako starsi proponują mówienie „mamo”, „tato”. Tutaj wyczytałam, że od zaręczyn. Moi rodzice nie wiedzą o tym zwyczaju, spodziewają się przejścia na inną formę po ślubie, Ja zwracam się do przyszłej teściowej „pani” jako oznakę szacunku. Jestem zmieszana i nie wiem teraz jak wybrnąć. Obawiam się również, że gdyby narzeczony zaczął się zwracać do moich rodziców „mamo”, „tato” przed ślubem, byłoby to dla nich zaskoczeniem i mogliby się czuć niezręcznie albo niejako przymuszeni. Czy jeśli wg rodziców, zmiana tytułowania następuje po ślubie, to nie lepiej poczekać na ich inicjatywę, żeby bardziej czuli, że zmiana nastąpiła za ich zgodą?

Skomentuj

