Problem związany ze świadkami na ślubie

Ten problem zgłosił Pan podpisujący się jako Rycerz Swojej Ukochanej: Moja narzeczona poprosiła około rok temu swoją bliską koleżankę (nazwijmy ją koleżanką „Z”) o to, by koleżanka ta została jej świadkową na ślubie. Koleżanka się zgodziła. Tak się złożyło, że koleżanka „Z” w związku z osobistymi planami wyjechała na pół roku za granicę a jej kontakt z moją narzeczoną znacznie się osłabił. Ponadto podczas nieobecności świadkowej trzeba już było załatwiać kwestie organizacyjne związane ze ślubem (suknia, zaproszenia itp. kwestie wymagające pomocy/ porady świadkowej). Pomoc ze strony koleżanki „Z” była bardzo ograniczona i opierała się jedynie na rozmowie przez Internet i miało to miejsce bardzo rzadko. Dlatego też osobą, która pomagała mojej narzeczonej w organizowaniu powyższych kwestii była inna koleżanka (nazwijmy ją koleżanką „X”). Teraz, gdy pierwotnie wybrana świadkowa wróciła już do Polski, nadal nie wykazuje zbytniego zainteresowania tematem, a wszelką pomoc moja narzeczona otrzymuję od koleżanki „X”. Ponadto okazało się, że między koleżanką „Z” a moją narzeczoną jest wiele rozbieżności z punktu widzenia postrzegania pewnych wartości (koleżanka jest wg. nas mniej dojrzała emocjonalnie niż moja narzeczona i co innego jest dla niej ważne) co powoduje niezrozumienie w pewnych kwestiach. Moja narzeczona, żałując nietrafnego wyboru świadkowej chciałaby zmienić swoją decyzję i poprosić koleżankę „X” aby to ona jednak została jej świadkową.
Moje pytanie jest następujące:
W jaki sposób moja narzeczona powinna powiedzieć swojej koleżance „Z”, że jednak zmieniła zdanie i jej świadkową będzie jednak koleżanka „X” tak aby nie urazić koleżanki „Z”?
Czy taka zmiana nie będzie czymś niewłaściwym z punktu widzenia savoir vivre?

Jest to bardzo trudne. Słowo się rzekło i oświadczenie teraz koleżance Z, że już nie będzie świadkową może spowodować szereg negatywnych i bardzo negatywnych skutków ( poranienie Z, zerwanie stosunków, obmowę, zapiekłą złość.
Etykieta dotycząca ślubu mówi, że ilość świadków jest nieograniczona. Możemy ją zwiększać ze względu na różne czynniki (np. chcemy w ten sposób uhonorować kilka osób; potrzebujemy pomocy na ślubie i przed więcej niż 2 osób).

Najzręczniejszym rozwiązanie jest zatem ustanowienie 4 świadków (bo i jeszcze jednego mężczyzny).

Ten wpis został opublikowany w kategorii Ślub i wesele. Dodaj zakładkę do bezpośredniego odnośnika.

Jedna odpowiedź na „Problem związany ze świadkami na ślubie

  1. Wojtek pisze:

    Ja z podobnych przyczyn miałem wraz z Żoną czworo świadków.
    Jednak zawsze jest pewna hierarchia – tylko dwoje z nich może podpisać protokół.

Skomentuj

