Gdy inni się kłócą

Ten problem poruszył Pan Mateusz: Co robić w sytuacji kłótni? Pytam o sytuację, kiedy jestem świadkiem kłótni innych ludzi. Często się zdarza, że spędzam czas z jakimiś znajomymi ludźmi (np. parą) i kłócą się przy mnie. Czuję się wtedy bardzo niekomfortowo, zupełnie nie wiem co ze sobą zrobić. Zazwyczaj po prostu udaję, że mnie nie ma. O ile w przestrzeni otwartej (np. barze) mogę wyjść na chwilę do toalety, albo podejść do baru, to np. kiedy jestem u kogoś w domu nie mam za bardzo takiej możliwości.
Druga sprawa, to co zrobić w sytuacji przemocy? Zdarzało mi się w przeszłości, że w mojej obecności pana podczas kłótni ze swoją dziewczyną poniosły emocje i ją uderzył/szturchnął/ścisnął. Zawsze mnie takie sytuacje bulwersują i nigdy nie wiem co w takiej sytuacji zrobić. Nie jest to sytuacja na tyle poważna, żeby wzywać policję, albo reagować „fizycznie”. Z drugiej jednak strony kobieta zawsze w takiej sytuacji zachowuje się jak ofiara przemocy. W jaki sposób tutaj się zachować, żeby nie dolać oliwy do ognia i jednocześnie nie być „burakiem”, który nie reaguje?

Kłócenie się przy innych to znak braku klasy i dobrego wychowania, a zarazem znak egoizmu.

Reakcje Pana Mateusza są prawidłowe, ale momentami chyba trochę za słabe.
Jeśli kłótnia wychodzi poza krótką wymianę zdań prosimy z śmiechem: „Czy moglibyście swoją tego typu dyskusję przełożyć na czas, gdy mnie z wami nie będzie?”
Można też po prostu wyjścia podając jakieś przekonywujące tłumaczenie.
Jeśli dochodzi do rękoczynów reagujemy. Może to być uwaga typu: „Czy nie przesadzasz. Nauczono mnie, że na kobietę ręki się nie podnosi” lub zapytać kobiety: „Czy mogę ci w czymś pomóc?”.

Ten wpis został opublikowany w kategorii Zachowania niewłaściwe. Dodaj zakładkę do bezpośredniego odnośnika.

Skomentuj

