Problemy z przechodzeniem na „ty” w pracy

Zgłosiła je Pani Maria: Chcę zwrócić się do Pana z pytaniem związanym z zasadami przechodzenia na ‚ty’. Otóż obawiam się, że mogą wystąpić w tej kwestii różne problematyczne sytuacje w związku z rozpoczęciem przeze mnie pracy w nowym miejscu. Jestem młodą lekarką i niedługo zaczynam pracę na nowym oddziale. Z racji pracy w pośpiechu i emocjach, powszechne jest przechodzenie na ‚ty’ z wieloma osobami, bo znacząco ułatwia komunikację. Co do starszych wiekiem i doświadczeniem lekarzy nie mam wątpliwości – czekam aż propozycja wyjdzie z ich strony. Sama proponować to będę mężczyznom w moim wieku i na podobnym stanowisku. Problem zaczyna się przy pielęgniarkach. Często będą to kobiety dużo ode mnie starsze. Z jednej strony ich praca jest niejako podległa moim poleceniom, jednak jest to osobny zawód, osobne stanowisko. W związku z tym nie wiem, czy stosować tu kryterium wieku czy zależności zawodowej. Skłaniam się co prawda ku opcji nie wychodzeniu z taką inicjatywą w stosunku do osób znacząco starszych, ale chciałabym poznać oficjalne stanowisko savoir-vivre w tej sprawie.

Z punktu widzenia etykiety biznesu przechodzenie an „ty” nie jest w ogóle wskazane. Może bowiem rodzić wiele negatywnych problemów zaraz i po jakimś czasie (szczególnie, gdy zmienia się stanowiska na wyższe). Przechodzenie na ty z personelem niższym jest zabranianie. Rodzi to bowiem sytuacje niesubordynacji i utraty służbowego autorytetu.

Parząc z punktu widzenia savoir vivre (etykiety towarzyskiej) przechodzenie na „ty” jest znakiem bliskiej zażyłości i tylko wtedy się pojawia.

Jeśli w danej instytucji jest obyczaj przechodzenia na „ty” przechodzimy na „ty” z tymi, którzy nam sami to zaproponują lub którzy mówią do nas „ty”.

Reklamy
Ten wpis został opublikowany w kategorii Tytułowanie. Dodaj zakładkę do bezpośredniego odnośnika.

Jedna odpowiedź na „Problemy z przechodzeniem na „ty” w pracy

  1. R.Piech pisze:

    Szanowny Panie Doktorze, a czy w ramach etykiety biznesu można przechodzić na „Ty” czasowo, np. tylko w przypadku załatwiania jakiegoś wspólnego interesu, a później wrócić do form oficjalnych? Na zachodzie Europy jest to popularne (pomijam kwestie językowe)

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s