Czasowe przejście na „ty”

Ten problem podjął Pan R. Piech: A czy w ramach etykiety biznesu można przechodzić na „Ty” czasowo, np. tylko w przypadku załatwiania jakiegoś wspólnego interesu, a później wrócić do form oficjalnych? Na zachodzie Europy jest to popularne (pomijam kwestie językowe).

Przechodząc z kimś na „ty” zawsze musimy mieć świadomość, że nie jest to bezwzględne przejście na „ty”, a zatem „tykanie” w każdej sytuacji. Przejście na „ty” nigdy nie jest i nie może być „służbowe”. Jest zawsze prywatne. Jeśli więc np. pracownik jest na „ty” ze swoim szefem nie może mówić do niego „ty” w obecności szefa innej firmy czy w oficjalnych wystąpieniach. W takich sytuacjach musi wrócić do np. „panie dyrektorze”.
Panu Piechowi chodzi zapewne o sytuacje, w której dwóch „szarych” pracowników jest ze sobą na „ty”, a następnie jeden z nich zostaje np. dyrektorem.

Wydaje się oczywiste, że mogą do siebie mówić „ty” wyłącznie w cztery oczy.

Podręczniki etykiety biznesu odradzają przechodzenie na „ty” w pracy, ponieważ praktyka pokazuje, że mogą się z tym wiązać (przy awansie kogoś ) poważne problemy. Wiele osób „spoufala” się z dawnym kolegą (a teraz szefem), nie szanuje go jako szefa tylko dla tego, że nadal rości sobie prawo do mówienia mu „ty” (a to rodzi, jak pokazuje praktyka, kwestionowanie jego poleceń) i obraża się, gdy się im tego odmawia.

Advertisements
Ten wpis został opublikowany w kategorii Tytułowanie. Dodaj zakładkę do bezpośredniego odnośnika.

2 odpowiedzi na „Czasowe przejście na „ty”

  1. R.Piech pisze:

    Muszę się odnieść, bo nieprecyzyjnie się wyraziłem. Bardziej miałem na myśli sytuację, w której dwóch ludzi pracujących na tym stanowisku (np. przedstawiciele handlowi) chcą zrobić wspólny interes. Jeżeli – poza stanowiskiem – łączy ich np. podobny wiek, wydaje się przynajmniej w pewnym stopniu naturalne przejście na „Ty”. Może nie od razu, ale po pewnym czasie może od jednej ze stron wyjść taka propozycja. Czy jest ona zgodna z zasadami etykiety?

  2. Tak, ale trzeba pamiętać, by jednak raczej nie tykać się przy klientach i kontrahentach.

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s