Wysiadanie z pojazdu komunikacji miejskiej i ustępowanie miejsca

Te problemy zgłosił Pan Jasza: Ostatnimi rzeczami, które mnie intrygują są pewne sytuacje występujące w komunikacji zbiorowej.
1. Jak powinien zachować się mężczyzna przy wychodzeniu z zatłoczonego pojazdu? Kiedyś zawsze chciałem najpierw wypuścić kobiety, ale po pewnym czasie zauważyłem, iż generuje to sporo problemów, kiedy trzeba się bardzo przeciskać, a ja blokuję wyjście. Obecnie wychodzę „z tłumem”, mimo to mam pewne wyrzuty sumienia, ale za to wszystko wygląda sprawniej. Oczywiście kiedy nie ma tłoku i jest możliwość ustawienia się, to robię miejsce najpierw dla kobiet. Czy zachowuję się właściwie?
2. W sytuacji kiedy dostępne jest tylko jedno miejsce siedzące, a mimo to obok stoi kobieta, może zająć je mężczyzna? Proponowanie jej aby usiadła wydaje mi się trochę niegrzeczne, w końcu je widzi, ale z jakiegoś powodu woli stać. Mimo to, kiedy je zajmuję, czuję pewien intuicyjny dyskomfort. Mam prawo do takiego działania?
3. Sprawa przez którą jednak zajmuję czasami to miejsce, mimo iż czuję się z tym źle – cierpię na problemy z kręgosłupem, czasami bardzo mnie boli kiedy stoję. Jak delikatnie zasugerować w zatłoczonym pojeździe, że nie ustępuję dlatego, że nie mogę, a nie przez to, że nie chcę? Wiem, iż w świecie idealnym każda Pani by pomyślała, że „skoro nie ustępuje, to coś musi mu dolegać”, ale niestety żyjemy w takich czasach, że przestało to być oczywiste.
4. Ostatnia kwestia, która mnie intryguje – jak delikatnie powiedzieć kobiecie, że ustępuję jej miejsce tylko i wyłącznie ze względu na płeć, a nie wiek? Parę razy doszło do niezręcznych sytuacji, w których Panie poczuły się dotknięte „przecenieniem ich rocznika”, chociaż nawet nie zważałem na to ile lat mają. Potem trzeba było wszystko tłumaczyć, czasami nie udawało się przekonać, że miałem dobre intencje. Wolałbym jednak nie robić nikomu przykrości moim zachowaniem, chociaż nie wiem jak można by to było załatwić z góry.

Pan Jasza postępuje obecnie prawidłowo: wysiadamy w takiej kolejności – pierwsi ci, którzy są najbliżej wyjścia.

Gdy obok pustego miejsca stoi kobieta pytam je: „Czy pani siada?” (mogła się zamyślić)

Na trzeci problem nie ma rady. Jedyne wyjście zajmować miejsca, jeśli to tylko możliwe przy oknie, i czytać książkę licząc na to, że nikt sobie o nas źle nie pomyśli. Tłumaczenie się komukolwiek odbierane byłoby często źle (mogą nam nie uwierzyć).

Pisaliśmy już o tym, że najlepiej ustępując miejsca stwierdzić: „Zaraz wysiadam”. Tłumaczenie się może być odebrane jako nagabywanie.
Jak odróżnić damę, która jest przyzwyczajona do tego, że mężczyzna jej ustępuje od „kobiety współczesnej”, która jest przeświadczona, że ustępuje się tylko osobom wiekowym? Nie da rady.

Ten wpis został opublikowany w kategorii Savoir vivre na co dzień, W podróży i oznaczony tagami . Dodaj zakładkę do bezpośredniego odnośnika.

2 odpowiedzi na „Wysiadanie z pojazdu komunikacji miejskiej i ustępowanie miejsca

  1. Elżbieta K. pisze:

    3. Z doświadczenia mogę powiedzieć, że ludzie dobrze odbierają takie tłumaczenia. Rzadko jeżdżę transportem miejskim, najchętniej wtedy siedzę, ale jak trzeba, to zawsze ustępuję miejsca. Kiedyś wracałam od dentysty po długo trwającym zabiegu dłutowania ósemki – wymęczona i naszpikowana lekami. Oczywiście siedziałam. Obok mnie stała starsza pani, patrzyła na mnie i widocznie czekała, że ustąpię jej miejsca. Przeprosiłam ją i powiedziałam, że nie ustępuję jej, ponieważ muszę siedzieć, że jestem po zabiegu i nie za dobrze się czuję. Jedno zdanie. Nawet nie pamiętam czy coś powiedziała, uśmiechnęła się i tyle. Było miło i spokojnie.Tak pojechałyśmy dalej 🙂

  2. Wojtek pisze:

    Z podobnych względów pytałem jakiś czas temu, czy mam dobre odczucia, że komunikacja miejska nie jest miejscem dla człowieka savoir-vivre i Pan Doktor przyznał mi rację, czym wywołaliśmy burzę na forum 🙂

Skomentuj

