Czy teść może nazywać naszą córkę jak chce?

Ten problem zgłosił Pan X. Mamy dwie córeczki, do starszej zwracamy się używając pełnego imienia bez zdrobnień, do młodszej Wiktorii często mówimy Wiki, jedynie mój teść mówi Wika.
Prosiłem teścia, żeby mówił tak jak my, albo używał pełnego imienia. Mnie nie podoba się zdrobnienie Wika i niezależnie od tego. czy jest to bardziej prawidłowe (na co powołuje się teść) czy nie, mnie się nie podoba. Mam więc pytanie czy postępowanie teścia, czyli upieranie się przy swoim zdaniu, mogę uznać za okazywanie braku szacunku w stosunku do mnie.
Żona tak nie uważa, twierdzi nawet, że nie mam prawa wymagać od teścia, żeby przestał mówić jak sam uznaje za stosowne.
Moi rodzice zawsze kierują się naszym zdaniem, mogą wyrazić swoją opinię, ale szanują nasze zdanie we wszystkich sprawach dotyczących mojej rodziny.
Teść mieszka obok nas i jest u nas codziennie, muszę więc słuchać niechcianego zdrobnienia zbyt często, żeby to zbagatelizować. Poza tym w innych sprawach również ma zawsze swoje zdanie, chcę się więc dowiedzieć, czy w innych sprawach również mogę oczekiwać od teścia zmiany zachowania.

To rodzice decydują jak ich dzieci są nazywane przez innych. Jeśli nie życzą sobie określonych zdrobnień powinno to być przez innych uszanowane.

Pamiętajmy, że jedna z podstawowych zasad savoir vivre brzmi: nie wywołuj swoim postępowaniem negatywnych skutków dla innych (irytacji, zdenerwowania, dyskomfortu). Teść Pana X takie skutki powoduje.

Ktoś powie, że pan X wywołuje takie skutki w teściu skłaniając go do tego, by inaczej nazywał jego córkę.
Po pierwsze, to jest córka Pana X,

Po drugie, czy na pewno dla teścia inny sposób nazywania córki Pana X był wielką przykrością i wiązał się ze zdenerwowaniem?

Ten wpis został opublikowany w kategorii Savoir vivre na co dzień. Dodaj zakładkę do bezpośredniego odnośnika.

5 odpowiedzi na „Czy teść może nazywać naszą córkę jak chce?

  1. Paweł pisze:

    Wika to taka firma. Pełna nazwa firmy to Wika Polska. Jest to fabryka manometrów. Pan X może powiedzieć, że zdrobnienie Wika może źle się kojarzyć, jeżeli pracował w takiej firmie (lub podobnej) i ma złe wspomnienia.

    Pytania „kto komu robi przykrość” są prawidłowe, ale… Ktoś tu, chyba, zapomniał o jednej z zasad SV. To Pan X jest gospodarzem domu, więc to on ustala zasady jakie panują w jego domu. To chyba najbardziej „neutralne” podejście.

  2. taka_sobie_zuzia pisze:

    Ja jestem taką ‚Wiką’. Moi Rodzice nie mieli nic przeciwko. Ja miałam – jedno ze zdrobnień mojego imienia zawsze brzmiało dla mnie jak obelga. Tylko mojemu Dziadkowi uchodziło tak do mnie mówić. Tylko dla niego to było zarezerwowane. Nigdy nie powiedział do mnie inaczej. Kiedy ktoś w jego obecności wymienił moje pełne imię, w pierwszym odruchu jakby nie wiedział o kogo chodzi. Dziś to jedno z moich najsłodszych wspomnień o nim…

    Jest też jedno ze zdrobnień, które doprowadzało i doprowadza moją Mamę do białej gorączki. O tym, że w ogóle istnieje, dowiedziałam się mając ponad 10lat i od razu wiedziałam, że to chodzi o mnie. Było najpiękniejsze ze wszystkich. Do dziś Mama ma do mnie pretensje, że tak pozwalam na siebie mówić. Jedynie mojego Męża zbywa milczeniem. Tylko jemu bezkarnie przy jej obliczu uchodzi.

    Jeżeli Wika jest Wiką wyłącznie ze względu na miłość… odpuściłabym.

  3. defeatmodernism pisze:

    Panie X, zalecam mieszkanie w oddaleniu od teściów:) Dla spokoju.

  4. Filipińczyk pisze:

    Szanowny Panie Doktorze,
    kto jest ważniejszy, matka czy żona? A co jeśli matka zaczyna mieć demencje albo choroby psychiczne, jak ją traktować?

  5. Panu filipińczykowi: to leży w jakiej płaszczyźnie. W płaszczyźnie etykiety – precedencji i okazywania publicznie szacunku: matka.

Skomentuj

