Czy herbatka nas znudzi?

Pani Maria napisała: „Możemy zrobić wiele rzeczy” – i jedyna wskazana propozycja, to taka, aby urządzać 60- minutowe herbatki dla zmieniających się gości, na których jedyną atrakcją będzie ta herbata i rozmowa o pogodzie… Nie wróżę temu projektowi powodzenia. Goście po 2-3 herbatkach się znudzą… Nie ma racji bytu coś tylko dlatego, że poza zgodnością z savior-vivre, nie ma żadnego innego celu. Savior-vivre to nie sztuka dla sztuki, co sam Pan podkreśla. Zawiodła mnie Pana odpowiedź, bo pytanie było ciekawe i konkretne.

Złośliwość (czy sarkazm, w którym ciepła nie ma), Pani Mario, mnie razi. Gdzie to ja napisałem, że rozmowa będzie dotyczyć pogody? I nigdzie nie sugerowałem, że tylko herbatki. One miały być na początek.

Po pierwsze, zapraszamy ciekawych ludzi. Po drugie, każdy (lub prawie każdy) może być ciekawy. Trzeba tylko umieć to wydobyć. Od tego jest gospodyni (i gospodarz). Spotkanie towarzyskie z prawdziwego zdarzenia to prawdziwe „wydarzenie”. Rozmowa towarzyska może być „dziełem sztuki”. Trzeba tylko nauczyć się zasad i ćwiczyć. Herbatka to nie tylko rozmowa to zbliżenie, tworzenie „wspólnoty”, środowiska. Co tam miałoby się dziać? Przecież (poza Bogiem) najciekawsi są ludzie, a kontakt z nimi to dopiero przygoda i przeżycie.

Ten wpis został opublikowany w kategorii Uncategorized. Dodaj zakładkę do bezpośredniego odnośnika.

6 odpowiedzi na „Czy herbatka nas znudzi?

  1. Maria pisze:

    Rozmowa „o pogodzie” to była taka przenośnia, rzeczywiście – nie pozbawione sarkazmu nazwanie tego, co Pan określił jako „small talk, rozmowa towarzyska”. Wydaje mi się, że 60 minutowe spotkania przy herbacie raczej nie spowodują zbliżenia, tworzenia „wspólnoty”, środowiska. Żeby zaprosić kogoś ciekawego to również trzeba w to włożyć trochę wysiłku, pomysłów. Nie sądzę, żeby na takie spotkania zachcieli przychodzi „ciekawi ludzie”, po to by prowadzić small talk przez niecałe 60 min. Rozmowy towarzyskiej, takiej jak w XIX wiecznych salonach, dziś już nikt nie potrafi prowadzić, nie ma też gdzie się tego nauczyć. Myślę, że dziś należałoby zaproponować ciekawy temat, umieć wzbudzić dyskusję, która raczej trwałaby dłużej niż 60 min. Wówczas goście mieliby cel w uczęszczaniu na takie przyjęcia. Proszę wybaczyć sarkazm, ale przy swoim zdaniu.pozostanę.

  2. Klemens pisze:

    Witam serdecznie.
    Miło poczytać komentarze innych widząc, że jednak są ludzie o podobnych poglądach gdzie ludzie rozumieją czym jest godność człowieka, wiedzą, że patriotyzm to również Twoje zachowanie i nauka, styl życia. Pan tutaj często mówi aby z osobami niestosujących się do pewnych zasad należy zerwać stosunki. Było dane mi wychowywać w miejscu, że gdybym tam postępował to bym musiał zerwać stosunki z połową miasteczka rodzinnego. Nie znam nikogo kto ma takie poglądy jak tutaj, nie pamiętam wielu sytuacji kiedy doświadczyłem empirycznie takiego zachowania jak tutaj, a mam 20 lat. Zwracanie uwagi na zachowania w większości sytuacjach to często walka z wiatrakami. Jeśli ktoś chciałby napisać to tutaj zostawiam GG(11008370).

  3. Klemens pisze:

    11008379

  4. Przemysław pisze:

    Dzień dobry,
    Mam pytanie dotyczące zwracania się do przyszłych teściów. Kto powinien zaproponować zwracanie się „mamo” i „tato” czy przyszli teściowie czy przyszły zięć lub synowa? Kiedy wypada wystąpić z taką propozycją? Czy teściowie powinni sami wybrać odpowiadającą im formę – zwracanie się jw. lub inną?
    Z góry dziękuję serdecznie za udzielenie odpowiedzi,
    Z wyrazami szacunku,
    Przemysław

  5. Małgosia pisze:

    Ja tam nigdy ze swoimi znajomymi herbatki nie pijam (więcej niż jednej). Wolę poznawać ludzi, niż otaczać się rzeczami.

  6. M pisze:

    Szanowny Panie Doktorze,
    od 3 lat mieszkam w bloku. Jeden z moich sąsiadów, który jest niewiele młodszy od moich rodziców, zwraca się do mnie „per ty”. Co więcej, sąsiad nie wywiązuje się z dżentelmeńskiej umowy, którą zawarliśmy. Mam 27 lat, jestem lekarzem i nie ukrywam, że przeszkadza mi to. Mam wrażenie, że nie jestem traktowana jako osoba równorzędna. Czy istnieje kulturalny sposób, aby to zmienić?

Skomentuj

