Co zrobić, by nie zwracano się do ans przez „per ty”?

Pani M napisała: Od 3 lat mieszkam w bloku. Jeden z moich sąsiadów, który jest niewiele młodszy od moich rodziców, zwraca się do mnie „per ty”. Co więcej, sąsiad nie wywiązuje się z dżentelmeńskiej umowy, którą zawarliśmy. Mam 27 lat, jestem lekarzem i nie ukrywam, że przeszkadza mi to. Mam wrażenie, że nie jestem traktowana jako osoba równorzędna. Czy istnieje kulturalny sposób, aby to zmienić?

Tylko jeden: grzecznie i z uśmiechem poprosić: „Czy mógłby pan nie mówić do mnie per ty?”.

Ten wpis został opublikowany w kategorii Tytułowanie. Dodaj zakładkę do bezpośredniego odnośnika.

3 odpowiedzi na „Co zrobić, by nie zwracano się do ans przez „per ty”?

  1. flake92 pisze:

    Niedawno w jednym programie TV o polityce jedna z posłanek odzywała się cały czas per „Ty” do siedzącej na widowni młodzieży (ludzie po 20 kilka lat). Jeden z zadających pytania grzecznie poprosił, by tego nie robiła, ona jednak z uporem dalej się tak zachowywała. Czy według Pana Doktora było to zachowanie akceptowalne?

  2. PPaweł pisze:

    Ludzie nachalnie „tykający” są, oczywiście, uciążliwi, z tym nie ma co dyskutować. Ale ja tu widzę także inny problem. Jako okoliczności wzmacniającej niewłaściwość tego zachowania używa Pani: „jestem lekarzem”. A jakież to ma znaczenie? Czyżby zawód wpływał na dopuszczalność mówienia do kogoś „ty”? Do lekarza nie uchodzi, a do inżyniera? Do kierowcy tira? Do ministra? A do kasjerki w Biedronce? Które profesje zezwalają na spoufalanie się, a które nie?

  3. Panu flake92: To było zachowanie, oczywiście, poniżej krytyki.

Skomentuj

