O obowiązkach rodziców chrzestnych – raz jeszcze

Pani Telima napisała: Interesuje mnie ten temat, bo właśnie zostałam poproszona na chrzestną.
Dla mnie to wspomaganie, gdy jest w biedzie to nie to samo, co przejmowanie takich obowiązków, jak rodzice. Na ile to mogę z zewnątrz ocenić, rodzicom dziecka, którzy mnie poprosili, powodzi się lepiej ode mnie. Czy wypada porozmawiać o tego typu sprawach? Powiedzieć o swoich ograniczonych możliwościach finansowych?
Na pewnym katolickim portalu padło ostatnio pytanie o to, czy rodzice mogą od chrzestnej (niespokrewnionej i mieszkającej daleko) oczekiwać, że będzie łożyła na zajęcia dodatkowe dziecka i zabierała je na wakacje. Co Pan na to?

Ks. Mirosław Mikulski, na którego się powołałem i którego traktuję w tej kwestii jako autorytet mówi tylko o dwóch obowiązkach chrzestnych: w perspektywie wiary i moralności oraz w wypadku utraty rodziców przez chrześniaka lub w sytuacji znalezienia się przez niego w skrajnym niedostatku.

Rodzice chrzestni mogą obdarowywać chrześniaka (czy wspomagać go materialnie) w różny sposób, ale to wyłącznie ich decyzje i nikt tu niczego nie może od nich wymagać.

Ten wpis został opublikowany w kategorii Rodzice chrzestni. Dodaj zakładkę do bezpośredniego odnośnika.

8 odpowiedzi na „O obowiązkach rodziców chrzestnych – raz jeszcze

  1. Bartosz pisze:

    Panie Doktorze,

    czy są jakieś szczególne obowiązki względem chrześniaka, które należą tylko do ojca lub tylko do matki chrzestnej?

  2. wanda pisze:

    Dzień dobry! Proszę o opinię. Otrzymałam zaproszenie na wesele bratanka, na którym widnieją niepoprawnie napisane nazwiska moje i mojego syna. Ja zachowałam swoje panieńskie nazwisko, syn ma podwójne, a maż swoje.Rodzina uogólniła nas do jednego nazwiska zapraszając X, Y, Z np. Kowalskich. Nie jest to pierwszy raz, kiedy moja najbliższa rodzina robi ten błąd,poprosiłam więc o korektę i prawidłowo napisane zaproszenie, poniewaz chcialam je zachować na pamiatke. Pierwsza odpowiedź byla odmowna, bratowa napisała, ze nie dostanę, bo nie ma już zaproszeń. Poprosiłam zatem,zeby jednak sie postarali i naisali mi jakiekolwiek zaproszenie na jakimkolwiek innym druku, bo mi na tym zależy. Odpowiedź przyszla nastepująca:
    Wydaje nam się, ze szukasz problemu. Wygląda nam na to, że masz za dużo wolnego czasu. My w odróżnieniu od ciebie jesteśmy bardzo zajęci…Komunia, organizacja wesela oraz wszystkie inne zajęcia służbowe i prywatne wyjazdy. Brat odpisał na Twojego smsa, ale zapewne nie doszedł, mogę zacytować „ze nie jesteś rozpoznawalną aktorka i ze to jakaś masakra. Aż wstyd ze tak to przyjęłaś, poprzestawiało ci się zupełnie. Zapraszamy rodzinę X i to chyba jasne”. Jeżeli nie jest to masz problem, zapewne innych nie masz. A urodziny X były rok temu i wybacz, ale nikt nie pamięta o tym co wtedy mówiłaś. Jeżeli czujecie się jak rodzina gorszego sortu to chyba na własne życzenie. Kontakt jest jaki jest, wiec szukanie odpowiedzialnych za tę sytuacje jest nie na miejscu. Nie zamierzamy nic prostować i poświęcać więcej czasu na zaproszenia. Przykre jest to ze z tak bliską rodziną bój toczy się o nazwiska.”

    Czy miałam prawo prosić o korektę? Czy przesadzilam? Już kilka razy informowalam w różnej formie jakie mamy nazwiska, a oni to zwyczajnie ignoruja. Nie chciałam konfliktu. Liczyłam na to, ze jednak dostanę skorygowane zaproszenie, a już na pewno nie taką odpowiedź.
    Dodam, ze zaproszenie nie zostalo wyslane poczta, jest u moich rodzicow do odebrania, nie fatygowałabym nikogo, gdyby to było drogą pocztową.

    Pod wpływem lektury forum internetwego zdecydowałam sie przeprosić bratową i brata za swoją prośbę dotyczącą zaproszenia, ale nie za ich nietakt. Odpowiedzi nie otrzymałam.

    Serdecznie pozdrawiam!

  3. Ciocia Klocia pisze:

    Z kontekstu wyniku, że powinno być: „utraty rodziców przez chrześniaka” a nie przez chrzestnego? Przepraszam za wytykanie błędu….

  4. Telima pisze:

    Dziękuję za odpowiedzi na moje pytania.

  5. Pani Cioci Kloci: dziękuję, już poprawiam.

  6. Panu Bartoszowi: oboje maja takie same obowiązki.

  7. Telima pisze:

    Jest błąd w nazwie kategorii: rodzice chrześni, a powinno być „chrzestni”.

  8. Pani Telimie: dziękuję. Czytelnikom: przepraszam. Poprawiłem.

Skomentuj

