Komu podać najpierw rękę? – kolejna wypowiedź na ten temat

Ten problem zgłosiła Pani podpisująca się jako Początkująca Dama: Żegnałam się z klientami w moim biurze (czyli ja byłam „gospodarzem”?). Klienci: kobieta około czterdziestu lat (też jestem kobietą, kilka lat młodsza) i mężczyzna, jej ojciec, na oko siedemdziesięcioletni; oboje w tym samym momencie wyciągają do mnie rękę, po chwili wahania podałam ją najpierw starszemu panu ale nie wiem, czy nie był to błąd? Moje wahanie zostało zauważone i ogólnie skwitowane uśmiechem, sytuacja choć niezręczna rozwiązała się w sympatyczny sposób i chyba nikt nie poczuł się urażony, ale chciałabym wiedzieć czy postąpiłam właściwie.

Pani Początkująca Dama postąpiła właściwie w tej sytuacji. Zawsze jest problem, gdy mamy do czynienia z sytuacją: żegnamy się z kobietą i starszym mężczyzną. Tutaj problemu nie było. Mężczyzna był ojcem kobiety. Szacunek mu okazany był szacunkiem okazanym ojcu tej kobiety (a zatem komuś dla niej, obok jej matki, najważniejszym). Powinna to docenić.

Ten wpis został opublikowany w kategorii Precedencja. Dodaj zakładkę do bezpośredniego odnośnika.

2 odpowiedzi na „Komu podać najpierw rękę? – kolejna wypowiedź na ten temat

  1. Ciocia Klocia pisze:

    Mam pytanie odnośnie do kolejności przedstawiania w następującej sytuacji. Stałam przed kościołem w towarzystwie znajomego księdza i córki. Podszedł do nas znajomy córki, również w średnim wieku, ale z tytułem profesorskim. Córka przedstawiła profesora najpierw mnie a następnie księdzu. Czy uczyniła poprawnie? Mam wątpliwość, czy może powinna przedstawić profesora księdzu, ze względu na rangę osoby duchownej. Jak powinna się zachować w przypadku, gdyby znajomy był starszy wiekiem od reszty osób?

  2. Ciocia Klocia pisze:

    Czy w moim pytaniu jest coś niegrzecznego? niewłaściwego?

Skomentuj

