Kto jest ważniejszy – kobieta czy kapłan?

Ten problem zgłosiła Pani podpisująca się jako Ciocia Klocia: Mam pytanie odnośnie do kolejności przedstawiania w następującej sytuacji. Stałam przed kościołem w towarzystwie znajomego księdza i córki. Podszedł do nas znajomy córki, również w średnim wieku, ale z tytułem profesorskim. Córka przedstawiła profesora najpierw mnie a następnie księdzu. Czy uczyniła poprawnie? Mam wątpliwość, czy może powinna przedstawić profesora księdzu, ze względu na rangę osoby duchownej. Jak powinna się zachować w przypadku, gdyby znajomy był starszy wiekiem od reszty osób?

Postąpiła prawidłowo. Najważniejszy jest dla córki matka.

Gdyby to nie była córka Pani Cioci Kloci, ale np. koleżanka córki to najważniejszy byłby ksiądz jako gospodarz miejsca.

Osoba dochodząca do osób stojących jest zawsze mniej ważna od nich.

Ten wpis został opublikowany w kategorii Precedencja. Dodaj zakładkę do bezpośredniego odnośnika.

9 odpowiedzi na „Kto jest ważniejszy – kobieta czy kapłan?

  1. Ciocia Klocia pisze:

    Dziękuję za odpowiedź. Sytuacja była tego rodzaju, że kapłan nie był gospodarzem miejsca, lecz również gościem, stąd moje wątpliwości. Dziękuję raz jeszcze.

  2. Ciocia Klocia pisze:

    Dziękuję za odpowiedź. Sytuacja była tego rodzaju, że kapłan nie był gospodarzem miejsca, lecz również gościem. I chodziło nie o jakąś „kobietę” lecz o matkę, która w precedencji zajmuje bardzo wysoką pozycję. Stąd moje wątpliwości. Dziękuję raz jeszcze.

  3. Arkadiusz pisze:

    Witam serdecznie,
    napisał Pan: „Osoba dochodząca do osób stojących jest zawsze mniej ważna od nich.” Co zatem w sytuacji, gdy rozmawiam ze znajomym na ulicy i dołącza do nas moja znajoma, której on nie zna. Czy ona pierwsza dowie się, kim jest mój znajomy, czy pierwszy dowie się on, jako że znajoma jest osobą dochodzącą. Reasumując, czy w takich sytuacjach ważniejsza jest ranga osób czy moment przyjścia?

  4. czytelnik pisze:

    ”Osoba dochodząca do osób stojących jest zawsze mniej ważna od nich.”

    Czy Jeśli prezydent czy biskup dochodzi do grupki gimnazjalistów, to oni są ważniejsi. Hierarchia wynikająca z momentu zajęcia danego obszaru przestrzennego ma charakter bezwzględny?

  5. Ciocia Klocia pisze:

    Osoba dochodząca jest „mniej ważna” w znaczeniu, że pierwsza wygłosi słowa powitania, np. Dzień dobry miłym gimnazjalistom! Wówczas gimnazjaliści, po przywitaniu się, traktują prezydenta czy biskupa z należnymi względami.

  6. Małgorzata pisze:

    Nie rozumiem. Nie raz pisał Pan, że najważniejsza jest zawsze matka. Tak było w tym przypadku. Czy zatem gospodarz bywa ważniejszy od matki? I czy ksiądz jest ważniejszy niż matka?

  7. Matka najważniejsza jest w precedencji przedstawiania i tylko tam. W domu najważniejszy jest gospodarz i gość honorowy. Gospodarz nie sadza po swojej prawej stronie matki, lecz żonę gościa honorowego.

  8. Małgorzata pisze:

    Niestety Pańska odpowiedź nie rozwiewa moich wątpliwości. Czy przedstawianie sobie osób nie jest elementem precedencji? Tak było w tym przypadku :”Córka przedstawiła profesora najpierw mnie a następnie księdzu.” Byłam pewna, że należałoby tutaj właśnie zastosować zasady precedencji, czyli matka na pierwszym miejscu. Czegoś wyraźnie nie rozumiem. Bardzo proszę o wyjaśnienie.

  9. Dziękuję Pani Małgorzacie za ten komentarz. Umożliwił mi on wykrycie mojego niewybaczalnego błędu i poprawienie wpisu. Miałem wakacyjne zaćmienie umysłu. Nie zwróciłem uwagi na to to, że w trakcie tego przedstawiania wystąpiła relacja córka-matka.

    Wszystkich, którzy czytali ten wpis przed jego poprawieniem przepraszam.

Skomentuj

