Jeszcze raz o kawie

Pan Ru, odnosząc się do mojego wpisu dotyczącego kawy, w którym wskazałem jako dobrą kawę tylko kawę z ekspresów na gaz napisał:
A co z całą Skandynawią, USA i wieloma innymi krajami świata gdzie królują kawy z ekspresów przelewowych (a nie ciśnieniowych)?
W najlepszych 5* hotelach do śniadania jest wybór: domyślnie kawa przelewowa, na życzenie ciśnieniowa.
Ja osobiście dużo bardziej wolę kawę z ekspresu przelewowego.
Co ze mną i mi podobnymi?
Czy stawiam się poza S-V?

O gustach się nie dyskutuje. Przez dwadzieścia lat przyjaźniłem się z bułgarską arystokratką zamieszkałą na stałe w Polsce od czasów PRL-u. Za komuny, i aż do swojej śmierci kilka lat temu, piła kawę zalewaną. Tylko taka była na co dzień w PRL i się przyzwyczaiła.

Skandynawowie, Niemcy i większość Amerykanów nie znają się na kawie, piją jako kawę napoje, które z kawą niewiele mają wspólnego. Czytałem wspomnienia amerykańskiego (jednego z najlepszych) restauratora. Gdy kupił pewną restaurację zauważył, że jej obsługa stosuje taką procedurę przy przygotowaniu kawy z ekspresu: wyjmowali tylko połowę fusów z poprzedniej kawy i dokładali świeżej kawy. Nakrzyczał na nich i nakazał wyrzucanie wszystkich fusów ze starej kawy. Od tego momentu goście zaczęli się skarżyć, że kiedyś kawa była dobra, a teraz jest gorzka i za mocna. Musiał powrócić do uprzednio stosowanych procedur.

Zdecydowana większość mieszkańców Rosji, USA, Skandynawii, a szczególnie Wielkiej Brytanii nie zna się na winach i ich mało (i nieprofesjonalnie) pije. Podobnie jest z Czechami z rejonów „piwnych”.

Na przyjęciach „savoirvivrowych”, dyplomatycznych, będąc we Włoszech czy np. na Węgrzech lepiej nie domagajmy się kawy z ekspresu przelewowego.

W dobrych hotelach stosuje się zasadę „klient nasz pan” ( i tak być powinno). Jeśli będzie dużo klientów domagających się hamburgerów, hot dogów, kaszanki czy pasztetowej wprowadzą je na śniadanie (pozostali będą nadal jedli dziczyznę i homary.

Ten wpis został opublikowany w kategorii Kawa. Dodaj zakładkę do bezpośredniego odnośnika.

4 odpowiedzi na „Jeszcze raz o kawie

  1. Telima pisze:

    Nie dyskutuje się o gustach, ale negatywnie ocenia, że profanacja i dziwactwo? Ze mnie dziwak kompletny, bo nie lubię i nie piję kawy. Na szczęście dla mnie, bo mi szkodzi.

  2. LadyM. pisze:

    Przede wszystkim smak kawy bardzo zależy od wody, a dopiero potem od ekspresu. Ta sama kawa parzona w ekspresie przelewowym w Paryżu była pyszna, u mnie już nie. Inna kawa parzona „po turecku” na wodzie z górskiego ujęcia bez chloru ozonu itp, była pyszna. Zaparzona w ten sam sposób na kranówce – nie do wypicia.
    Przez pewien czas używałam ekspresu przelewowego, aż nabyłam kawiarkę, czyli tzw. włoski ekspres. Różnica kolosalna. I to jest od paru lat jedyny rodzaj kawy jaki mogę wypić.
    I nie prawda, że za PeeReLu jedyny dostępny sposób parzenia kawy to kawa zalewana. W późnych latach siedemdziesiątych nabyłam legalnie w sklepie kawiarkę taką jak mam obecnie do stawiania na gaz, tyle, że tamta była na prąd. (Wcześniej byłam małolatem i nie byłam zainteresowana parzeniem kawy) Kupiłam ją w prezencie dla Mamy, ponieważ sama wtedy mało kawy pijałam.

  3. walrab pisze:

    Witam serdecznie Pana Doktora,
    Pozwolę sobie nie zgodzić się z Pańską opinią dotyczącą kawy – a, mianowicie Pan Doktor (w wielu poprzednich wpisach), zachwalał jakość kawy przyrządzanej w ekspresie, który stawia się na palnik gazowy – czyli taka włoska kawiarka. Owszem, kawa jest dobra (miałem bardzo długo takiż ekspres – chyba w sumie trzy), jednak zawsze najlepiej smakowała mi kawa „espresso” z ekspresu ciśnieniowego. Obecnie taki posiadam i, muszę stwierdzić, że kawa z tego ekspresu jest o niebo lepsza od tej z kawiarki. Wiem, ze jest to rzecz gustu (raczej smaku), jednakże dużo też czytałem opinii specjalistów baristów – i oni, bez wyjątku uważają, że najlepsza kawa, to tylko z dobrego ekspresu ciśnieniowego (kolbowego bądź automatycznego). Również Włoski Instytut Kawy taki tylko zaleca. Na koniec – na pewno Pan wie, że to włosi są mistrzami ws. kawy, i to oni wymyślili ekspresy i mistrzostwa baristów.

  4. nakreche pisze:

    Bardzo dziękuję za odpowiedź. Serdeczne ukłony,
    RU

Skomentuj

